Nie siedź w domu

Sondaż publiczny

Czy uważasz, że dzieci nieszczepione nie powinny być przyjmowane do szkół i przedszkoli?

Aktualności

Źródełko wody w szkolnej oazie z aktywnymi emocjami

Tychy

ilustracja

Ta gra słów to nic innego jak zestawienie nazw kilku projektów, które zgłosiła tyska młodzież w ramach pilotażowego Młodzieżowego Budżetu Partycypacyjnego w Tychach. Realizacja siedmiu propozycji właśnie się zakończyła. Program zakładał wprawdzie realizację trzech zwycięskich projektów, ale propozycje młodzieży były tak interesujące i pomysłowe, że prezydent miasta podjął decyzję o realizacji wszystkich.  Młodzież będzie miała niebawem okazję, by po raz kolejny wykazać się kreatywnością, bo władze miasta już zapowiedziały kontynuacje budżetu partycypacyjnego dla młodzieży.

Dziękuję wszystkim, którzy złożyli wnioski w programie. Kolejny raz przekonaliśmy się, że w Tychach mieszka wielu kreatywnych i zaangażowanych w życie naszego miasta młodych ludzi.//Pilotażowy program zakładał realizację trzech zwycięskich projektów, ale propozycje
młodzieży były tak interesujące i pomysłowe, że podjąłem decyzję o realizacji wszystkich/- mówi *Andrzej Dziuba - prezydent Tychów.

Pomysłodawcami projektu „Szkolna oaza” jest Mikołaj Figlarski i Brajan Sporys z Zespołu Szkół nr 1 im. Gustawa Morcinka. Polega on na stworzeniu miejsca przyjaznego uczniom, miejsca wypoczynku i relaksu, w którym będą odbywały się m.in. wieczory literackie, wspólne oglądanie meczy, filmów, spotkania z ciekawymi gośćmi. Projekt obejmuje także założenie Klubu Dobrej Rozmowy.

Aneta Machnio- uczennica II klasy I Liceum Ogólnokształcącego im. Leona Kruczkowskiego zgłosiła projekt „Kruczek inwestuje w zdrowie!" .

Dzięki inicjatywie Anety w szkole powstało źródełko wody pitnej i zaaranżowany wokół niego ogród wertykalny. Mamy nadzieję, że staną się symbolem zdrowego stylu życia, który poprzez szereg prozdrowotnych działań promujemy od kilku lat w naszej szkole – mówi Joanna Wojtynek- dyrektor liceum.

Młodzież z Zespołu Szkół nr 2: Bartosz Strehlau, Julia Paluch, Wiktoria Bryła, Jakub Chłosta, Szymon Byczek przygotowała projekt: „Radio o wielu twarzach", który ma „odświeżyć” szkolny radiowęzeł, ale nie tylko…
- Dzięki nowemu nagłośnieniu uczniowie będą mogli odprężyć się w trakcie przerw, a „Twarze radia”, dzięki nowej kanapie będą mogły wygodnie rozwijać swoje hobby w radiowęźle. Planujemy wprowadzić osobną muzykę, wspomagającą skupienie i przyswajanie wiedzy w strefie czwartej. Będzie to miejsce, w którym uczniowie chcący przygotować się do lekcji, będą mogli spokojnie się pouczyć - /mówią pomysłodawcy projektu.

Poprzez radiowęzeł będą także ogłaszane komunikaty dotyczące wszystkich wydarzeń oraz konkursów miejskich przeznaczonych dla młodzieży.

Patryk Stepaniuk z Zespołu Szkół nr 4 im. Janusza Groszkowskiego jest autorem projektu „Szkoła sposób na poszerzenie horyzontów", który ma pomóc młodzieży w dostępie do nowych materiałów dydaktycznych itp.

„Nowe, sportowe wyzwania na szare szkolne doznania” to z kolei pomysł Sandry Świeczak -  z II Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi im. Cypriana Kamila Norwida Zespołu Szkół nr 7. W ramach projektu zakupiono sprzęt sportowy dla uczniów. Nowe szafki otrzymali z kolei uczniowie z Zespołu Szkół nr 7 im. Janusza Groszkowskiego. Było to możliwe dzięki jednej z uczennic – Julii Szubert, która zgłosiła projekt „Szafki w szkole".

W III Liceum Ogólnokształcącym im. Stanisława Wyspiańskiego postał projekt „KATHARSIS - aktywne emocje". Jego autorkami są Katarzyna Szczepańska i Wiktoria Pawełczyk.

Młodzieżowy Budżet Partycypacyjny będzie kontynuowany także w tym roku, dlatego w Tychach postanowiono partycypacji społecznej uczyć już od najmłodszych lat.

W grudniu w tyskiej Szkole Podstawowej nr 6 zorganizowano _lekcje obywatelskie. _Podczas zajęć uczniowie mieli możliwość zapoznania się z podstawowymi informacjami na temat partycypacji społecznej, funkcjonowania samorządów w Polsce oraz uczyli się jak skutecznie
budować społeczeństwo obywatelskie.

- Była dyskusja o tym na czym polega budżet obywatelski, co oznacza trudne słowo partycypacja społeczna czy w jaki sposób najlepiej realizować swoje pomysły by dobrze służyły innym? Dzieci i młodzież wspólnie z nauczycielem stworzyli propozycje projektów do kolejnych
edycjibudżetu partycypacyjnego. Zajęcia miały charakter pilotażowy, a wypracowane wnioski posłużą do stworzenia miejskiego programu edukacji – mówi Krystyna Rumieniuch – naczelnik Wydziału Spraw Społecznych UM Tychy.
 
Jak wskazują statystyki dziś młodzi ludzie rzadziej uczestniczą w polityce niż starsze pokolenia. Dlatego tak ważne jest obecnie rozwijanie kapitału społecznego i prowadzenie edukacji obywatelskiej.

Dodaj swój komentarz

Wywiad

ilustracja

Pojazd uprzywilejowany to mit

Rozmowa ze starszym brygadierem Piotrem Szojdą, komendantem Państwowej Straży Pożarnej w Tychach

więcej

Stare fotografie

ilustracja

Mąż wyrusza na wojnę

Maria Piekorz (1879-1951), szanowana akuszerka bojszowska z pierwszym mężem Grelą, który jako marynarz poległ na I wojnie światowej.

więcej

Echo historii

ilustracja

Konstytucja nie dumy lecz wstydu

Druga na świecie, wyprzedzająca swoją epokę, pionierska, postępowa – za kilka dni znów uraczą nas opowieściami o Konstytucji 3 Maja. I wszystko to będzie prawdą. Tylko… uchwalenie tej konstytucji było jedną z największych głupot, jakie w swojej historii zrobili Polacy.

więcej

W naszej kuchni

ilustracja

Bażant dla każdego

Kiedyś podawany jako rarytas przeszedł długą i trudną drogę kulinarną, żeby po wielu latach znów wrócić do naszego menu. Znów jako rarytas. Zdaję sobie sprawę z tego, że bażant traktowany jest jako zbyt wyrafinowany, trudno dostępny i drogi przysmak – usłyszałam nawet, że wręcz „pretensjonalny”. To nie jest do końca prawda, choć znając jego losy (ostatnie sto lat omal nie skończyło się dla niego tragicznie) podejrzewam, dlaczego myślimy o bażancie jakby dalej chadzał wyłącznie po sarmackich stołach. Skoro mamy dostęp do kawioru, możemy w każdej chwili skoczyć na sushi lub ramen, albo w formie ciekawostki spróbować strusiny w praktycznie każdym większym mieście, to uwierzcie – bażant nie będzie już takim wyzwaniem.

więcej

Reportaż

ilustracja

Do Ziemi Świętej z orkiestrą symfoniczną z Bergisch Gladbach

Izrael • Projekt „Razem” niemieckich i izraelskich muzyków

więcej

Naszym tropem

ilustracja

Każdy obcy to wróg - niebezpieczne dzielnice

W każdym mieście mieszkaniec może wskazać miejsce grozy, gdzie strach spacerować gdy zgasną ostatnie promienie słońca. Nie inaczej jest na Śląsku. Powodów z których do niektórych miejsc śląskich miast przylgnęła łatka dzielnic grozy jest wiele, począwszy od biedy, częstych libacji alkoholowych, a na wysokim odsetku przestępstw kończąc. W niektórych miastach przyczyniły się do tego makabryczne wydarzenia, które po czasie urosły do wielkości legend miejskich, skutecznie odstraszających mieszkańców. Czasem by zebrać baty wystarczy być „obcym” na dzielnicy, wiec jak się nikogo tam nie zna, lub nie idzie się w konkretnym zamiarem odwiedzanie kogoś, lepiej się tam nie zapuszczać. A jak wygląda dziś sytuacja w miejscach grozy oraz gdzie się znajdują? Czy miasta starają się zmienić wizerunek tych miejsc?

więcej

Partnerzy